Kuljettajan ammattipätevyys

Laki ja asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä tuli voimaan 1.8.2007. Ammattipätevyyden tarkoituksena on lisätä kuljettajien ammatillisia valmiuksia ja siten parantaa liikenteen ja kuljetusten turvallisuutta sekä kuljettajien edellytyksiä tehtäviensä hoitamiseen. Ilman ammattipätevyyttä ei kuorma- tai linja-autoa saa kuljettaa ammattimaisesti tieliikenteessä. Tarjoamme osaan korttikoulutuksista myös ammattipätevyysrekisteröinnin lisämaksusta. Ammattipätevyysmerkinnän voi saada osasta ensiapu-, hätäensiapu-, työturvallisuus– ja ennakoivan ajon kursseistamme.

Kohderyhmä

Kuorma- ja linja-autonkuljettajan perustason ammattipätevyys vaaditaan kuljettajilta, joiden linja-auton ajo-oikeus alkanut 10.9.2008 tai sen jälkeen, sekä kuljettajilta, joiden kuorma-auton ajo-oikeus alkanut 10.9.2009 tai sen jälkeen. Perustason ammattipätevyyskoulutusta ei tarvitse käydä, jos linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008, tai kuorma-auton ajo-oikeus ennen 10.9.2009. Uudet alalle tulevat kuljettajat saavat ammattipätevyyden ensimmäisen kerran voimaan suoritettuaan perustason koulutuksen, minkä jälkeen ammattipätevyyttä pidetään yllä jatkokoulutuksilla. Ammattipätevyys on voimassa viisi (5) vuotta kerrallaan. Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa, on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus tuon viiden vuoden aikana.

Sisältö

Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa. Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai molemmista direktiivin mukaisista oppiaineista. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia). Mikäli sinulla on ammattipätevyys sekä linja-auton että kuorma-auton ajo-oikeusluokkiin, voit ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen 5 vuoden aikana. Voit hakea suoritettujen jatkokoulutuspäivien perusteella ammattipätevyydellesi jatkoa aikaisintaan 6 kuukautta ennen nykyisen pätevyyden päättymistä. Tällöin ammattipätevyys jatkuu nykyisestä päättymispäivästä 5 vuotta eteenpäin. Tätä ennen tehty hakemus aloittaa uuden 5 vuoden jakson viimeisen jatkokoulutuspäiväsi suorituksesta. Jos ammattipätevyytesi voimassaolo on jo päättynyt, uusi jakso alkaa viimeisen jatkokoulutuspäiväsi suorituksesta.

Jätä yhteydenottopyyntö

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Uutta

Koulutus sopii kaikille alasta riippumatta

Suorita
työturvallisuuskoulutus